Index Over AeroDynamic Nieuws Concerten Repertoire Opnames Contact CV's Links Credits

Engels Duits Spaans
Katarzyna's stuk
1 januari 2010

Na een periode van relatieve rust is AeroDynamic weer volop bezig! Op 10 januari aanstaande geeft het trio een concert in IJburg, met een bijzonder programma. In dit concert zal de wereldpremiere plaatsvinden van twee nieuwe werken van Elizabeth Gaskill: Nantucket en Balloons. Deze stukken maken deel uit van een nieuwe cyclus, Colours, die nog verder zal worden uitgebreid. In mei zal een soortgelijk programma worden gespeeld in de Maarten Lutherkerk in Amsterdam.

In oktober zal AeroDynamic haar eerste CD opnemen: The garden with countless windows - Recorders and voice in a different light. We zijn nog op zoek naar een goede locatie, maar het belooft een prachtige CD te worden, met de verscheidenheid en subtiliteit die u van AeroDynamic gewend bent.

28 november 2006 Er is een prachtige recensie over ons concert op 12 november in Greenwich verschenen:

'Snatches of old tunes' - Winner's Recital - Moeck/SRP 2005 Solo Recorder Competition
Zondag 12 november 2006 in The Old Royal Naval College Chapel, Greenwich

ÆroDynamic: Maria Martinez Ayerza - blokfluiten, met Stephanie Brandt - blokfluiten en Harma Everts - sopraan

De titel van het programma, Snatches of Old Tunes, lijkt haast expres de tijd en de precieze planning die in dit programma zijn gestoken te onderschatten. De selectie liet constant twee uitersten zien, het oude en het erg moderne, zonder ook maar een spoor van de 18e eeuw.

Ik heb zelden een concert bezocht, met zo weinig hulpmiddelen voor een optreden, slechts twee blokfluiten en een stem, waarin het volume maar af en toe boven mezzopiano uitkwam, waarin geen woord werd gesproken, en waar ik toch zo geboeid werd en me betrokken voelde bij het hele programma en de hele performance. Het niveau van alledrie de musici, die bijna het hele programma uit hun hoofd hadden geleerd, was van de hoogste orde, en daar voegden ze nog een presentatie aan toe, die discreet was, subtiel, maar die ook dramatisch was en je helemaal in beslag nam. Het gebruik van de ruimte en beweging waren een extra "programmaboek" van hun presentatie. Terwijl het ook een afleiding had kunnen zijn, diende het daarentegen om meer focus en meer diepte aan hun optreden te geven.

Voor mij waren alle stukken nieuw, en, behalve Dunstable, Binchois en misschien Donatoni, waren de componisten vrij onbekend. Het eerste stuk, "Il Terzo Congegno del sole passante" van Gabriele Manca, gecomponeerd in 1996, dat allerlei gevorderde technieken gebruikte voor zowel de blokfluiten als voor de stem, werd gepresenteerd als een langzame, processie-achtige opkomst. Ik wil speciaal nog even het uitstekende zingen van Harma Everts noemen, die zich in haar opleiding heeft gefocust op moderne en avantgarde-muziek. Haar stem mengde zeer bekwaam met de blokfluiten in zowel de nieuwe als in de oude muziek.

De twee Dunstable-stukken, Sub Tuam Protectionem en Sancta Dei Genitrix, die de eerste helft afsloten en de tweede helft openden, werden gespeeld op twee vroege Renaissance-tenorblokfluiten, die de zangeres flankeerden. Hier was het versmelten van de drie stemmen op zijn subliemst, met een perfecte intonatie en een meesterlijke controle. Uitgevoerd in een processie-achtige rechte diagonaal over het toneel, bewogen de spelers onopvallend naar voren, totdat ze draaiden en naar het midden keken.

Verspreid tussen de ensemblestukken speelde Maria een aantal opmerkelijk atmosferische en overweldigende solo's, waanonder "The Shepherds Flute from Chinese Pictures" van Isang Yun, gevolgd door Donatoni‘s "Nidi II". Voor deze stukken gebruikte zij een moderne sopraanblokfluit van Maarten Helder. Een enorme preciezie en controle van klank en timing hield de luisteraar in zijn greep!

Hierna volgde Elizabeth Westerhof-Gaskill‘s "Gedichten voor Shiva", een gewijd stuk, met Indiase invloeden, dat een Indiase dansvorm gebruikte, waarvoor Harma Everts een Indiaas kostuum en enkelbelletjes droeg, om nog maar niet te spreken van het strooien met bloemblaadjes. Ze werd ondersteund door twee Paetzold-basblokfluiten. Dit zeer ontroerende stuk eindigde met een lange, subtiel gecontroleerde, laatste noot, die harmonisch klonk.

Dit was gewoon een geweldig concert dat een opnieuw uitstekend Early Music Festival afsloot. Houd dit ensemble in de gaten: AeroDynamic, en, hopelijk, in de nabije toekomst, de CD. Ze zijn het waard om wat kilometers voor te reizen!

Glyn Evans
The Recorder & Music Magazine

21 september 2006 Onze website is nu ook naar het Spaans vertaald!
19 september 2006 Er is nu ook een Duitse vertaling beschikbaar!
13 september 2006 De Engelse vertaling van de site doet het! Het is een voorlopige versie, er zitten hier en daar waarschijnlijk nog taal- en stijlfouten in, maar beter iets dan niets!
10 september 2006 Morgen heeft AeroDynamic haar eerste coaching van De Suite. We werken met Harrie Starreveld, die zelf dwarsfluitist is. We willen iets doen met de presentatie van Gedichten voor Shiva, met name ook voor Stephanie en Maria, aangezien Harma al best veel te doen heeft (handgebaren en dansen...). Daarna willen we bezig met de middeleeuwse stukken.
9 september 2006 Welkom op onze nieuwe website! Voorheen hadden we een plekje binnen Harma's eigen site, maar nu heeft AeroDynamic een eigen plekje op het internet! Laat ons gerust weten wat jullie ervan vinden. Nog niet alles is af, opnames komen eraan, net als de andere talen.